Tel.: +420 382 217 154

Jez, ať máš pevné kosti!

Základní instinkt, nám rodičům, velí, abychom dítě dobře krmili, protože jen tak se může dobře vyvíjet a mít tedy i zdravé kosti. Stačí to však? 

Pro zdravé kosti totiž nestačí jen vyvážená strava, ale důležitý je také správný druh pohybu, který kostem prospívá a nedeformuje je.

 
Kosti v našem těle tvoří soubor, který nazýváme skeletem, nebo-li kostrou. Vzájemně jsou kosti spojeny a vytvářejí tzv. pasivní pohybový aparát. Základ kostry se dítěti tvoří ještě v maminčině bříšku, ale dotváří se až po narození, kdy dochází k postupné osifikaci, neboli kostnatění. Díky tomu mohou kosti dětí růst a tento proces ustává až okolo osmnáctého roku člověka. Proto je po celou dobu dospívání důležité složení stravy, protože bez důležitých stavebních látek se kosti nemohou správně vyvíjet. Důležitý je zejména vápník a vitamín D. Vápník se spolu s fosfáty podílí na vytváření anorganické části kostní tkáně. Vždyť kosti a zuby představují 99% zásob vápníku v těle! Vitamín D se pak podílí na samostatné mineralizaci kostí, kdy jeho nedostatek vede v dětském věku k rozvoji rachitis, neboli křivice. Svou roli ve vývoji kostí hrají ještě fosfor a vitamín K.

Kromě výživy ovlivňují vývoj kostí i mechanické vlivy. Nevhodný tah nebo tlak, nadměrná zátěž, to vše může negativně ovlivnit vývoj kostry dítěte. Kojenec sice nebude hrát vrcholově hokej, ale i dlouhodobý pobyt v různých chodítkách nebo stoličkách zatěžuje skelet neadekvátně k věku dítěte. U starších děti by se rodiče měli vyvarovat příliš jednostranné zátěže. Je třeba udržet aktivity v přijatelném rozsahu a dbát na jejich různorodost. Možná tak nevychováte malého Lendla, ale kostra Vašeho dítěte Vám poděkuje.

>Na zdravém vývoji celého pohybového aparátu se krom kostry podílí i pevné a zdravé svaly a dobře vyvinutá nervová soustava. Vězte, že kostní tkáně po 40. roku života postupně ubývá a roste tak riziko osteoporózy. Pomozte tedy svému potomkovi, aby už od mala měl kostní hmoty co nejvíce!